جالبه ها!!!
 
درباره وبلاگ


به وبلاگ ما خوش آمدید
IT ENGINEERING
6 / 9برچسب:, :: 21 ::  نويسنده : BlackHats


تلفنهای همراه ویژه سالمندان
بعضی از رفتارهای انسانی هستن که تقریباً همه افراد خودشون رو ملزم به رعایت اونها میدونن . یکی از این رفتارهای پسندیده ، احترام به سالمندانه . این احترام و حفظ حرمت به شکلهای مختلفی می تونه نمود پیدا کنه . ساخت وسایل الکترونیکی خاص ، به نحوی که استفاده از اونها برای سالمندان راحت باشه ، یکی از این اشکاله .
اصلی ترین عامل رغبت تولید کنندگان به تولید یه محصول خاص رو شاید بشه تعداد مشتریهای بالقوه اون محصول دونست .

بر اساس آمار موجود جهانی ، در حال حاضر نزدیک به 600 میلیون نفر از مردم دنیا بیش از 65 سال سن دارن . اگه حتی از هر 5 نفر از این افراد ، یه نفر بخواد از تلفن همراه استفاده کنه ، باز هم بازار هدف بیش از 100 میلیون نفری اونقدر وسوسه کننده هست تا شرکتهای بزرگ رو به فکر تولید محصولاتی با کاربری خاص ، برای استفاده سالمندان بندازه . حتی اگه ساخت چنین محصولی سالها کار تحقیقاتی و مقدار بسیار زیادی هزینه ببره .
تو چنین موقعیتی ، اولین سوالی که به ذهن خطور میکنه ، اینه که یه تلفن همراه چه خصوصیاتی باید داشته باشه تا استفاده از اون برای سالمندان راحت باشه .
اکثر افراد در مواجه با این پرسش ، وجود کلیدهای درشت و متون بزرگ بر روی کلیدها و منوها رو به عنوان مشخصه ضروری برای این تلفنها ذکر میکنن . این مشخصات اگر چه به عنوان شروط لازم ، کاملاً درسته ، اما به هیچ عنوان کافی نیست . چرا که خیلی از تلفنهای معمولی هم چنین شرایطی رو دارن ، ولی باز هم سالمندان برای کار کردن با این تلفنها ، مشکلات زیادی رو پیش رو دارن .
برای اینکه یه تلفن همراه به حالتی ایده آل برای استفاده سالمندان در بیاد ، باید موارد خیلی زیادی در طراحی اون لحاظ بشه . این موارد دقیقاً از مشکلاتی که هر سالمندی میتونه باهاش مواجه باشه نشأت میگیرن .
اولین مورد ، همونطور که اشاره شد ، داشتن کلیدهای بزرگه . کلیدهای بزرگ با نوشته های درشت باعث میشه تا فرد سالمند بتونه به راحتی متون رو بخونه و حتی با وجود لرزش احتمالی دستها ، کلیدهای مد نظرش رو با درصد خطای پایینی فشار بده . کار دیگه ای که برای راحت تر دیدن متون روی صفحه نمایش تلفن انجام میشه ، استفاده از خطوط درشت و همینطور صفحه نمایشهای خاص با درخشندگی بالاست . جالبه بدونید که وقتی تلفنی با این مشخصات طراحی میشه ، مثل هر محصول دیگه ای نیاز به آزمایش عملی داره تا عیب و ایرادهای احتمالی اون محصول مشخص بشه . افرادی که مسئول آزمایش این تلفنها هستن ، عینکهای خاصی رو به چشم میزنن که این عینکها قدرت دید چشم رو تا حدود زیادی کم میکنه . همچنین دستکشهای ویژه ای برای این کار طراحی میشن تا قدرت مانور دستها هم کم بشه و اون آزادی و سرعت عمل دست یه فرد عادی رو نداشته باشن . این کارها صورت میگیره تا فرد آزمایش کننده شرایطی نزدیک به فرد استفاده کننده واقعی داشته باشه .
عارضه دیگه ای که انسان در سنین بالا ممکنه به اون دچار بشه ، ضعف شنواییه .
تلفنهای همراهی که برای استفاده سالمندان طراحی میشن ، صدا رو تقویت می کنن . این موضوع هم شامل صدای زنگ میشه و هم صدای طرف مقابل مکالمه . این موضوع اونقدر مهمه که میزان بلندی صدا ، یکی از فاکتورهای اصلی مقایسه این تلفنهاست . بعضی از تولید کننده ها هم دست به ابتکار زدن و تلفنهای تولیدیشون رو به گونه ای ساختن که امکان ارسال مستقیم صدا به سمعک رو داشته باشه .
فرد سالمند هر آن ممکنه مشکلی براش پیش بیاد و احتیاج به کمک داشته باشه . برای این موضوع هم باید فکری بشه .
یکی از خصوصیات مشترک تلفنهای همراه ویژه سالمندان ، داشتن کلیدهای ویژه مواقع اضطراریه . این کلیدها معمولاً به دو دسته کلیدهای ثابت و کلیدهای قابل برنامه ریزی تقسیم میشن . کلیدهای قابل برنامه ریزی کلیدهایی هستن که با فشردن اونها ارتباط تلفن فرد سالمند با نزدیکانش برقرار میشه . اما کلیدهای ثابت که معمولاً مواقع اضطراری تر به کار میان ، کاربرد مشخصی دارن که توسط کارخونه براشون تعریف شده . یکی از این کلیدها که معمولاً روی همه تلفنها دیده میشه ، کلیدیه که با فشردن اون آژیر بلندی به صدا در میاد تا اطرافیان رو متوجه اون فرد بکنه . تماس با پلیس و اورژانس نمونه های دیگه ای از کلیدهای ثابت اضطراری هستن . ترکیب کلیدهای تماس با پلیس و اورژانس با گیرنده GPS داخلی گوشی ، می تونه در شرایطی که فرد حتی امکان صحبت کردن هم نداشته باشه به کار بیاد و محل فرد رو هم به مراکز مرتبط اطلاع بده .
این مشخصات ، به همراه ویژگی های دیگه ای مثل وجود راهنمای کار تو تک تک منوها ، امکان زوم کردن و همینطور نرم افزاری با کاربری راحت و روان ، ویژگیهای مشترکی هستن که باعث میشن هر فردی که دارای ضعف بینایی ، شنوایی یا حرکتی باشه ، بتونه از تلفن همراه استفاده کنه .
اما موضوع به همینجا ختم نمیشه . در مورد افراد دیگه ای که ضعف های جسمانی بیشتری دارن و تکنولوژیهایی که به اونها کمک میکنه تا بتونن از وسایلی مثل تلفن همراه و کامپیوتر استفاده کنن ، تو برنامه های بعد بیشتر صحبت می کنیم .



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







 
 
نویسندگان
پیوندها
آخرین مطالب